خرمالو
سعی داشتیم مطالبی که در کارهای روزمره بدرد میخورند در اختیارتان بگذارم
اطلاعات کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



موضوعات
لینک دوستان
نویسندگان
چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان دست نوشته های استاد سلیم و آدرس salim12.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






دیگر موارد

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 41
بازدید دیروز : 2
بازدید هفته : 51
بازدید ماه : 210
بازدید کل : 127626
تعداد مطالب : 36
تعداد نظرات : 5
تعداد آنلاین : 1



<-PollName->

<-PollItems->

آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 36
:: کل نظرات : 5

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 0

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 41
:: باردید دیروز : 2
:: بازدید هفته : 51
:: بازدید ماه : 210
:: بازدید سال : 854
:: بازدید کلی : 127626
خرمالو

خرمالو

خُرمالو(persimmon) یکی از میوه‌ها است.

خرمالو رسته‌ای است که تقریباً دارای ۵۰0-۴۵۰ گونه برگ ریز و درختان همیشه سبز می‌باشد. بیشتر این گونه‌ها بومی مناطق گرمسیر هستند و تنها تعداد کمی از آنها در آب و هوای معتدل گسترش دارند. نام خرمالو ترکیبی است از دو واژهٔ خرما و آلو.

  • خرمالوی ژاپنی (Diospyros kaki) گونه‌ای است که در سطح وسیعی و به جهت میوه خوشمزه آن کشت می‌شود. این گونه که بومی چین می‌باشد خوش طعم بوده و برگهایی پهن و سفت دارد. ابتدا به جهت استفاده از میوه آن، در سایر نواحی آسیای شرقی پرورش یافت و بعدها در دهه اول سده نوزدهم به کالیفرنیا و جنوب اروپا معرفی شد.
  • خرمالوی آمریکایی (Diospyros virginiana)بومی مناطق شمال شرقی آمریکا می‌باشد.
  • خرمالوی سیاه (Diospyros digyna) بومی مکزیک است و میوه آن درحالت نرسیده دارای پوستی سبز و گوشتی سفید است که درزمان رسیدن به رنگ سیاه در می‌آید. گونه‌ای به نام مابولو یا سیب مخملی نیز وجود دارد(Diospyros discolor) که بومی فیلیپین می‌باشد. رسیده این گونه به رنگ قرمز روشن است.
  • خرماندو (Diospyros lotus) (بومی جنوب غربی آسیا و جنوب شرقی اروپا) برای یونانیان باستان با عنوان میوه خدا شناخته شده بود یعنی Dios pyros که نام علمی این رده می‌باشد. نام انگلیسی آن(date_plum)احتمالا از ترجمه نام فارسی آن که ترکیبی از خرما وآلوست به زبان انگلیسی راه یافته است.

میوه

http://blog.fatfreevegan.com/images/persimmon-frozen.jpg

میوه بسیاری از گونه‌های خرمالو خوراکی می‌باشد؛ رنگ آنها از نارنجی و زرد روشن تا نارنجی و قرمز تیره متفاوت است و قطر آنها بنابر گونه بین ۲ تا ۸ سانتیمتر است. معمولاً پس از چیدن کاسه گل همراه با میوه باقی می‌ماند. شکل خرمالو براساس گونه آن ممکن است کروی یا شبیه بلوط باشد. آنها دو گونه گس و غیر گس دارند: میوه‌های گس تا قبل اززمان پخته شدن گس هستند و هنگامی که می‌رسند شیرین و نرم می‌گردند. گونه‌های غیر گس زمانیکه کال هستند کمتر گس می‌باشند و حالت گسی خود را خیلی زودتر از دست می‌دهند؛ آنها در حالت رسیده سفت می‌باشند. حالت گسی این میوه را می‌توان طی چند روزبا قرار دادن آن در معرض نور خورشید در سرما از بین برد؛ به این فرآیند رسیدن میوه می‌گویند. خرمالو را می‌توان به شکل خام یا در غذا استفاده کرد. نوع غیر گس آن برای خوردن به شکل خام بهتر است.

خرمالوی ژاپنی (گونه Hachiya) گونه‌های تجاری عبارت‌اند از: گس

  • کره‌ای
  • هاچیا

غیرگس

  • فویو یا خرمالوی ژاپنی
  • جیرو
  • هاناگوشو

چوب

چوب درخت خرمالو با نام آبنوس شناخته می‌شود که سنگین و محکم است و مغز چوب در چندین گونه گرمسیری به رنگ سیاه براق می‌باشد(عمدتاً Diospyros ebenum). این گونه‌هایی که مغز چوب سیاه‌رنگ دارند بیشتر از نظر چوبشان اهمیت دارند تا میوه آنها.

خرمالو» سرشار از آب و بتاکاروتن است ، چنانچه اين ويتامين به مقدار کافي به بدن نرسد، نه تنها قدرت بينايي کم مي شود بلکه باعث خشن شدن پوست و شکننده شدن ناخن و موها و افت در ميزان هوش و سلامت بدن مي شود. خرمالو داراي مقادير قابل توجهي ويتامين هاي C ، B3 ، B2 و B1 است، در ضمن اين ميوه داراي مواد معدني ضروري براي بدن مانند کلسيم، گوگرد، آهن، فسفر و پتاسيم و مقداري نيز سلولز است. بخش گوشتي اين ميوه محتوي مقدار زيادي فيبر، مواد آنتي اکسيداني همچون تانن، فنول، ليکوپن، لوتئين، مواد قندي، پکتين و اسيد مي باشد. عمده ترين اسيدهايي که در اين ميوه وجود دارد، اسيد ماليک و اسيد تارتاريک و اسيد سيتريک استخرمالو به دليل دارا بودن مواد معدني، براي رشد و نمو بسيار مفيد شناخته شده است و آهن موجود در آن عنصر اصلي خونسازي و پتاسيم موجود در آن اشتهاآور و شست و شو دهنده کليه و کبد مي باشد، با وجود عناصري همچون پتاسيم و منيزيم در اين ميوه، خرمالو کلسترول بد و فشار خون را نيز کاهش مي دهد به همين دليل اين ميوه براي سلامتي بيماران قلبي و افراد داراي چربي و فشار خون بالا بسيار مفيد است. از طرفي به دليل دارا بودن پکتين که يکي از انواع فيبرهاي محلول در آب است، باعث کاهش چربي هاي خون مي شود.

خرمالو؛ سرشار از ویتامین A

 

http://img.tebyan.net/big/1383/09/282182271493514636209152249208114102978457.jpg

 

خرمالو سرشار از ویتامینA  و بتاكاروتن است. همچنین دارای مقدار قابل توجهی ویتامین های B1  ، B2  ، B3  و C می باشد. در ضمن این میوه خوش رنگ و خوش طعم دارای مواد معدنی ضروری برای بدن مانند كلسیم ، گوگرد ، آهن ، فسفر ، منیزیم  و پتاسیم است.

هر یك از مواد معدنی فوق نقش مؤثری در سلامتی و تندرستی بدن ما دارند. اگر خرمالو به خوبی رسیده باشد، برای كودكان نیز میوه ای مفید محسوب می شود و در رشد و نمو آنها مؤثر است. در ضمن خرمالو میوه اشتها آوری است.

 كلسیم در رشد كودكان و حفظ انرژی برای بزرگسالان مؤثر است. آهن عنصر اصلی خون سازی ، و پتاسیم اشتها آور و شستشو دهنده كلیه و كبد می باشد. این میوه در افراد مبتلا به نقرس و بیماری های كبدی و كلیوی بسیار مؤثر است.

موادقندی خرمالو شامل لوولز و گلوكز است و با آن كه مقدار آن 20 درصد است، برای مبتلایان به بیماری قند ، زیان بخش نیست.

خرمالو حاوی مقدار زیادی پكتین است. پكتین یكی از انواع فیبرهای محلول در آب است كه باعث كاهش چربی های خون می شود.

اسیدهای موجود در خرمالو عبارتند از: اسید مالیك، اسید سیتریك و اسید تارتاریك. سلولز موجود در خرمالو به طور نسبی كم است و از این نظر هضم آن آسان تر می باشد.

خرمالو دارای مقدار كمی تانن می باشد كه گاهی ممكن است موجب یبوست شود.

همان طور كه ذكر شد، خرمالو سرشار از ویتامینA است. چنانچه این ویتامین به مقدار كافی به بدن نرسد، نه تنها قدرت بینایی را كم می كند، بلكه باعث شكننده شدن پوست، ناخن و موها می شود. همچنین در میزان هوش و سلامت بدن نیز اختلال ایجاد می شود.

می توان از آب خرمالو برای درمان زخم ها استفاده كرد. همچنین این میوه برای آفت دهان و گلودرد بسیار مفید است. مصرف این میوه با ارزش به همه شما توصیه می شود.

در اینجا  طرز تهیه یك ماسك را برای پوست های خشك بیان می كنیم كه از خرمالو در تهیه آن استفاده شده است.

موادلازم

یك قاشق غذاخوری

كته بدون روغن و نمك

یك قاشق مرباخوری

روغن بادام شیرین

یك چهارم

خرمالوی رسیده و له شده

یك تكه كوچك

تعداد بازدید از این مطلب: 205
موضوعات مرتبط: , ,
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2

نویسنده : سلیم
تاریخ : یک شنبه 27 آذر 1390
نظرات
مطالب مرتبط با این پست

درباره ما
به وبلاگ من خوش آمدید این وبلاگ با نظرات شما هرروز بهتر از دیروز
منو اصلی
پیوندهای روزانه
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید